BANOFFEE PIE (MOM’S RECIPE) – TORTA BANOFFEE (RICETTA DELLA MAMMA)

The banoffe pie is a cake of English origin, it is presented on several layers: on of crunchy cookies, one of cream, one of toffee cream and one of banana, are these last two ingredients to give the name of the cake. There are several ways to decorate this cake, the most traditional is with fresh fruit, or you can add caramel or chocolate curls!

La banoffe pie è una torta di origine inglese. Questo dolce si presenta su più strati: uno croccante di biscotto, uno di panna, uno di crema toffee ed uno di banana, sono proprio questi due ultimi ingredienti a dare il nome alla torta. Esistono vari modi per decorare questa torta, il più tradizionale è con della frutta fresca, altrimenti si può aggiungere del caramello o dei riccioli di cioccolato!

Banda-5-spazi

  • INGREDIENTS:
    -for the base:
    200g of dry biscuits (like digestive)
    120g of butter
    -for the toffee cream:
    400g of condensed milk or
    500ml of milk + 150g sugar
    -for garnish:
    250ml of whipping cream
    2 bananas
    ready caramel or sugar to caramelize
    a bit of lemon juice
  • INGREDIENTI:
    -per la base:
    200g di biscotti secchi
    120g di burro
    -per la crema toffee:
    400g di latte condensato oppure
    500ml di latte + 150g di zucchero
    -per guarnire:
    250ml ca di panna da montare
    2 banane
    caramello già pronto o zucchero da caramellare
    un po’ di succo di limone

PREPARATION:
For the preparation of the base chop the biscuits, reducing them to a coarse flour and melt the butter in a saucepan. Place the two ingredients in a bowl and stir to make everything uniform. Pour the mixture on the bottom of a round baking-pan and compact it well with a spoon, creating a “shell” in which to place the stuffing. Let stand in refrigerator for half an hour.

Per la preparazione della base tritare i biscotti secchi, riducendoli ad una farina grossolana e fondere il burro in un pentolino. Disporre i due ingredienti in una ciotola e mescolare fino ad uniformare il tutto. Versare l’impasto sul fondo di una teglia rotonda e compattarlo bene con un cucchiaio, creando un “guscio” nel quale disporre il ripieno. Lasciar riposare in frigo per una mezz’oretta.

IMG-20141123-WA0007

Meanwhile, prepare the toffee cream: There are two ways to prepare it, first boiling milk for about 45-50 minutes with the sugar, stirring well until become a brown cream with a soft and smooth texture; the second, simply by placing a can of sweetened condensed milk in a saucepan covered with water and boiling it for about 30-35 minutes. Pour cream toffee on the biscuit base and apart, slice well two bananas.

Nel frattempo preparare la crema toffee: Ci sono due possibilità per prepararla, la prima facendo bollire per circa 45-50minuti il latte con lo zucchero, mescolando bene fino ad ottenere una crema marroncina dalla consistenza morbida e vellutata; la seconda, disponendo semplicemente un barattolo di latte condensato già zuccherato in un pentolino coperto d’acqua e facendola bollire per circa 30-35 minuti. Versare la crema toffee sulla base di biscotto e, a parte, affettare finemenre due banane.

IMG-20141123-WA0005 IMG-20141123-WA0011

Sprinkle bananas with a little of lemon juice to prevent darken and have most of the slices on the cream toffee, keeping some aside for garnish.

Spruzzare le banane con un po’ di succo di limone per evitare che si scuriscano e disporre la maggior parte delle fettine sulla crema toffee, tenendone qualcuna da parte per guarnire.

IMG-20141123-WA0012

Whip cream until and spread it with a spatula on bananas or create tufts with a pastry bag, place a few slices of banana and a little of bitter caramel (caramel may be ready or prepared by caramelize a bit of sugar).

Montare la panna a neve e  spalmarla con una spatolina sulle banane o creare dei ciuffetti con una sac a poche, disporre ancora qualche fettina di banana e qualche filo di caramello amaro per decorarla (il caramello può essere già pronto o preparato facendo caramellare un po’ di zucchero).

IMG-20141123-WA0009 IMG-20141123-WA0013 IMG-20141123-WA0014

Before serving the cake, let it stand for an hour in the fridge.

Prima di servire la torta, lasciarla riposare un’oretta in frigo.

IMG-20141123-WA0016

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s